Forum Konie i Jeździectwo. :) I wszystko co z tym związane. Strona Główna Konie i Jeździectwo. :) I wszystko co z tym związane.
Na Koń! Forum dla koniarzy :)
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

7 gier - czyli podstawa PNH

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Konie i Jeździectwo. :) I wszystko co z tym związane. Strona Główna -> Natural HorsemanShip = Praca z końmi po naturalnemu..
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Amait
Początkujący



Dołączył: 03 Cze 2007
Posty: 40
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: skądinąd

PostWysłany: Pią 16:13, 15 Cze 2007    Temat postu: 7 gier - czyli podstawa PNH

Poniżej zamieszczam dokładny opis 7 gier, zaczerpnięty z jednej ze stron o PNH. Od siebie dodam, że nie ważne czy ktoś jest naturallem czy klasykiem, skacze, ujeżdża czy powozi, 7 gier to sposób na zdobycie zaufania konia, zrozumienie jego reakcji i uczy "końskiego" myslenia.
Więc czytajcie i stosujcie!




1. Zabawa w Zaprzyjaźnianie (The Friendly Game)


Poprzez tę grę udowadniasz koniowi, że go nie skrzywdzisz, bez względu na okoliczności. Zamiast go tylko głaskać i spokojnie się wokół niego poruszać, wystawiasz go na sytuacje, które go mogą przestraszyć. W ten sposób mu udowadniasz, że nic złego mu się nie stanie.

Powinieneś być w stanie pogłaskać go po całym ciele, przerzucać linę wokół jego nóg, przez grzbiet i ponad głową. Masz go odczulić na „przerażające” rzeczy, ruch i sytuacje. Tajemnica tkwi w pokazaniu „strasznych rzeczy” w sposób rytmiczny, z uśmiechem na twarzy i z rozluźnionym ciałem. Musisz kontynuować odczulanie w sposób rytmiczny tak długo, aż koń uświadomi sobie, że nie ma się czego bać i będzie w stanie stać spokojnie. W miarę uzyskiwania wiedzy i doświadczenia nauczysz się grać w tę grę na 1000 sposobów.

Wiele koni mimo, że chodziły pod siodłem przez wiele lat, nigdy nie miało szansy się z nim zapoznać. Możesz zaprzyjaźnić konia z siodłem i z czaprakiem delikatnie zarzucając je na grzbiet i zdejmując, aż koń poczuje się pewnie i będzie stał bez ruchu podczas siodłania. Pamiętaj o dwóch niezmiernie istotnych rzeczach. Jedna, to że musisz pozwolić koniowi się poruszać, przesuwać się, aż przełamie swój strach. Staraj się tylko, żeby patrzył w twoim kierunku trzymając luźno za koniec liny, aż koń zdecyduje, że może bez obawy stać w miejscu. Drugą istotną rzeczą jest rytm. Jeśli pokażesz koniowi nową rzecz w sposób rytmiczny, dasz mu pewność siebie, ponieważ w każdej chwili wie, czego się może spodziewać. Każdą swoją sesję z koniem powinieneś zaczynać od tej gry, aby zachować równowagę pomiędzy przyjaźnią i dominacją.

2. Zabawa w Jeża (The Porcupine Game)

Konie mają odruch zwany odruchem oporu. Jest to instynktowne napieranie na ucisk, ilekroć znajdą się w pułapce. Gdy czują się niepewnie – w sensie psychicznym, emocjonalnym lub fizycznym - napierają na każdy ucisk, jaki poczują, czy będzie to kantar, wędzidło, popręg czy twoja noga. Z tego powodu konie odsadzają się i mają problemy przebywając w ciasnych przestrzeniach, takich jak przyczepy. Ponieważ z natury są klaustrofobiczne, odruch oporu stał się ich metodą na przetrwanie.

Zabawa w jeża ma na celu nauczenie konia ustępowania od ucisku, odchodzenia od jakiejkolwiek presji. Ludzie mają tendencję do popychania i szarpania konia, ale to stały nacisk powoduje, że koń uczy się, że powinien ustąpić, aby odnaleść wygodę.

Ale uważaj! Konie w te gry zdobyły czarny pas! To są taktyki, jakich używają między sobą, kiedy starają się dojść, kto tu rządzi. Oczywiście, będą sprawdzały też ciebie aby zobaczyć, kto pierwszy odpuści. Ustaw sie na pozycji, na której będziesz tak niewzruszony, jak słup w płocie. Twoje nogi powinny wrosnąć w ziemię, a w momencie, gdy koń się ruszy, odczuje natychmiastową ulgę od stałego nacisku. Nacisk nie powinien za nim podążać!

Na początku możesz potrzebować ostrogi lub tępego kawałka kamienia w ręce, jeśli twój koń jest wyjątkowo napierający na ucisk. Pamiętaj, aby zacząć od delikatnego dotyku, potem powoli go wzmacniaj, aż koń się poruszy. Jak tylko ustąpi odpuść i pogładź miejsce, w którym przykładałeś nacisk. Wkrótce zdziwisz się, jak wrażliwy i delikatny potrafi być twój koń.

Czy możesz używając Zabawy w Jeża (stałego nacisku) ruszyć konia do przodu, do tyłu, w prawo, w lewo, spowodować ustąpienie przodu, zadu, obniżenie lub podniesienie głowy? Powinieneś być w stanie ruszyć konia stosując dotyk sami palcami. Twój koń nie może uciekać od ucisku, ale ma być z tobą i zatrzymywać się jak tylko pogładzisz punkt, w którym go dotykałeś.


3. Zabawa w Prowadzenie (The Driving Game)


Konie bawią się w prowadzenie przez cały czas. Najpierw rzucają nieprzyjazne spojrzenie, kładą po sobie uszy, machają ogonem lub unoszą zadnią nogę mówiąc „jeśli się nie ruszysz, to natkniesz się na moje zęby albo kopyta!” Ta zabawa przychodzi dopiero po zabawie w jeża ponieważ najpierw koń musi nauczyć się ustępowania od presji fizycznej zanim nauczy się ustępowania od presji psychicznej. Rozwijasz język sugestii. Koń uczy się, że jeśli nie ustąpi od twojej sugestii, w konsekwencji natknie się na nacisk fizyczny wirującej liny, bacika, lub ręki. Zabawa polega na tym, by prowadzić konia nie dotykając go. Ale jeśli się nie ruszy, dotkniesz go aż spowodujesz ustąpienie.

Jest jedna ważna różnica, którą koń doskonale rozumie. Jeśli uderzysz konia w nieprzyjaznym zamiarze - utracisz jego zaufanie - przestraszy się lub cię zaatakuje. Konie nie rozumieją kary. Natomiast rozumieją negatywne konsekwencje, które następują natychmiast i nie towarzyszą im nieprzyjazne emocje. Jeśli sugerujesz, aby koń ustąpił, a on tego nie zrobi i w efekcie wpadnie na obiekt, który stał mu na drodze - nauczy się szybciej reagować. Zrozumie, że należy to do jego obowiązków. Nie będzie miał do ciebie o to pretensji a następnym razem ustąpi szybciej.

Jedną z najgorszych rzeczy, jakie możesz zrobić jest sugestia, że za chwilę nastąpi presja fizyczna, a potem wycofanie się. Twój koń będzie wiedział, że nie jesteś konsekwentny i straci do ciebie szacunek. Uzna, że jeśli tak naprawdę nie masz zamiaru go poprowadzić, to on nadal musi być przywódcą. Koń musi wiedzieć, że jego lider nie kłamie. Musisz być wobec niego szczery tak, jak koń dominujący.

Cofnij konia wykonując palcami ruch strzepywania wody. Spowoduj ustąpienie przodu wskazując palcem w kierunku jego oka. Odangażuj zad, aby stanął przodem do ciebie wykonując młynka liną w kierunku jego tylnych nóg, a jeśli będzie taka potrzeba, to doprowadź do kontaktu liny z zadem. (Uważaj, aby nie dostać się w zasięg jego tylnych nóg!) Użyj liny aby przesunąć go, kiedy stoisz koło jego ramienia. Kiedy stanie na wprost ciebie pogłaszcz go po pysku, aby mógł łatwiej zrozumieć, że zrobił dobrze. Baw się w tę grę tak długo, aż samo spojrzenie wystarczy, aby koń ustapił zadem i stanął przodem do ciebie.


4. Zabawa w jojo (The Yo-Yo Game)

W tej grze uczysz się wysyłać konia do tyłu i do przodu po linii prostej. Na początku to może nie być linia prosta, ale jest to cel, do którego dążysz. Niektóre konie przychodzą łatwo, ale zachowują się tak, jakby miały cofnąć się nie szybciej, niż mucha poleci wstecz. Inne z kolei będą cofać się pospiesznie, ale żeby podeszły, trzeba je ciągnąć. Wyobraź sobie cofanie jako „jo” a przywoływanie jako drugie „jo”. Zabawa w jojo powoduje, że te dwa elementy stają się równe.

Aby bawić się w jojo machaj liną aż koń cofnie się. Zacznij delikatnie i stopniowo wzmacniaj aż cały kantar zacznie się ruszać a koń poczuje dyskomfort i zacznie się cofać. Jak tylko przeniesie ciężar ciała do tyłu natychmiast przestań poruszać liną i pozwól mu poczuć, że dobrze zrobił. Zacznij znowu delikatnie i wzmacniaj, aż zrobi krok do tyłu i wtedy przestań. Powtarzaj, aż zrozumie o co ci chodzi. Na początku zadowalaj się jednym krokiem, potem dwoma, stopniowo zwiększaj dystans, aż będzie odchodził do końca liny.

Teraz zaproś go, żeby przyszedł do ciebie. Otwartą dłonią zacznij rytmicznie od dołu „czesać” linę. Stopniowo wzmacniaj zamykając dłonie, aż koń zrobi krok w twoją stronę. Jak tylko wykona ten ruch, otwórz dłonie i po chwili zacznij jeszcze raz delikatnie z otwartymi dłońmi. Ćwicz odsyłanie i przywoływanie tak długo, aż do odesłania konia wystarczy delikatne poruszenie liny a do przywołania uśmiech i otwarta w zachęcie dłoń.

5. Zabawa w okrążanie (The Circling Game)


Dla wielu wygląda to jak lonżowanie, ale zabawa w okrążanie jest czymś więcej. Jest to zarówno fizyczne, jak i psychiczne ćwiczenie konia, ponieważ uczy się on, że do jego obowiązków należy utrzymanie zadanego chodu i kierunku tak długo, aż otrzyma nowe wskazówki.

Zaczynasz tę zabawę mając konia na wprost siebie. Tak jak w zabawie w prowadzenie odeślij nos konia w kierunku, w którym chcesz, żeby szedł. Kiedy już koń ruszy w zadanym kierunku w odpowiednim chodzie po prostu pozwól mu wykonać jego zadanie. Nie pomagaj mu machając batem, obracając się razem z nim czy trzymając cały czas uniesione ramię. Jak już zadecydujesz, że nadeszła pora, przywołaj konia przywodząc do siebie jego nos i jednocześnie odangażuj jego zad powodując, aby stanął na wprost ciebie.

Sekret tej zabawy leży w tym, żeby zostawić konia w spokoju, gdy robi to, co od niego wymagasz! Zareaguj dopiero, jak przestanie. Ilekroć zmieni chód lub spróbuje zmienić kierunek przywołaj go do siebie i odeślij raz jeszcze. Nauczy go to, że komfort znajdzie pozostając na kole.

Pozwól koniowi na dwa do czterech okrążeń. Gdy jest w stanie zrobić dwa kółka bez dodatkowych wskazówek, to wykazuje szacunek i odpowiedzialność. Po czterech kółkach zaczyna się nudzić. Jeśli chcesz, aby wykonał więcej niż cztery okrążenia dodaj jakieś przeszkody, zrób to na pagórkowatym terenie lub baw się na linach różnej długości. Nie zapominaj o końskim punkcie widzenia. Utrzymuj jego zainteresowanie tą zabawą.


6. Zabawa w Chody Boczne (The Sideways Game)

Im lepiej twój koń się cofa i wykonuje chody boczne, tym lepiej robi wszystko inne. Chody boczne nie tylko pomagają koniowi rozbudować muskulaturę, pomagają mu także ustabilizować się emocjonalnie i rozwinąć jego psychiczne możliwości nauki. Konie nie są w stanie być jednocześnie przestraszone i wykonywać ruch boczny.

Aby zacząć tę zabawę potrzebny ci jest płot. Powstrzyma on konia od ruchu naprzód zanim zrozumie, co od niego chcesz. Idealnie, jeśli będzies miał linę o długości 3,7m i Carrot Stick. Zabawa w Chody Boczne to nic innego jak zabawa w prowadzenie (Driving Game) lub w jeża (Porcupine Game) w której odsyłasz nos konia, potem zad, nos, zad i tak dalej wzdłuż płotu. Wkrótce twój koń zrozumie, o co chodzi i zacznie jednocześnie przesuwać nos i zad wykonując ruch boczny. Zwróć uwagę, żeby nie ciągnąc głowy konia w swoim kierunku, jeśli będzie się odwracał od ciebie. Kiedy zauważysz, że jego głowa idzie zbyt szybko, to wykonaj większy nacisk na zad, żeby podgonił. Ćwicz tak długo, aż koń będzie wykonywał boczny ruch równo i z jednakową płynnością w obie strony. Zwykle koniom jedna strona wychodzi lepiej od drugiej.

7. Zabawa w Przeciskanie (The Squeezing Game)


Będąc klaustrofobikami konie nienawidzą ciasnych i wąskich miejsc. Ta zabawa pomaga im stać się dzielniejszymi . Uczy konie nie panikować i nie przyspieszać przy przeciskaniu się przez wąskie przejścia.

Zacznij zabawę ustawiając się obok muru albo płotu. Stań w oddaleniu ok. 3.5m i poproś konia, aby przeszedł między tobą a ogrodzeniem. Dla niektórych koni to może być jeszcze za ciasno, więc bądź gotów, jeśli zajdzie potrzeba, odejść dalej. W miarę przybywania twojemu koniowi pewności siebie, możesz pomniejszać ten dystans aż będzie nie szerszy niż wejście do przyczepy. Zaoferuj koniowi pełny komfort dając mu całą linę po przejściu przez ciasne przejście. Jak cię minie, odwróć konia i zaproś go w drugą stronę. Doprowadź do sytuacji, w której jesteś w stanie kontrolować, czy koń przejdzie stępa, kłusem czy w galopie. Kiedy już wykonuje to ćwiczenie bez problemu wzdłuż płotu, spróbuj go wysłać do przyczepy, zamiast go tam wprowadzać.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Anielc
Rekreant



Dołączył: 05 Cze 2007
Posty: 131
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Wto 9:23, 26 Cze 2007    Temat postu:

Moze kiedys spróbuje. Musze znou nabrać do Alby troche zaufania, po tym jak mnei kopneła to czuje jakiś mały uraz...

Ale gry wyglądają na bardzo sympatyczne. Czytałam kiedyś o tym Smile


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Amait
Początkujący



Dołączył: 03 Cze 2007
Posty: 40
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: skądinąd

PostWysłany: Śro 11:35, 27 Cze 2007    Temat postu:

Ja sądzę, żę powinnaś spróbować już teraz. Zwłaszcza, po tym kopniaku.
7 gier ma na celu ustawienia człowieka na pozycji przywódcy stada, pomaga w nawiązaniu więzi, uczy zaufania zarówno jeźdźca do konia jak i na odwrót.
PNH to idealna metoda dla trudnych, świrniętych koni - wiem o tym, bo sama takiego mam. Siwa w dalszym ciągu jest niemiła dla otoczenia, niektórym nie da nawet podejść i ze mną na początku też tak było ale już po 2 tygodniach mogłam spokojnie podejśc do niej na padoku, po następnych dwóch dała się pomacać po uszach (a uszy, co potwierdzą ci, którzy ją znają, to był jeden z jej większych problemów, nie można było ich w ogóle dotknąć a zakładanie ogłowia groziło oberwaniem w twarz jej łbem)
Ja nie namawiam, ale wiem po sobie, że to dobra metoda na końskie świry. Co więcej, zaczęłam PNH z Siwą po własnym wypadku - złamaniu obojczyka...
Dlatego serdecznie polecam 7 gier.
Teraz w ogóle nie zaczynamy bez tego jazdy, bo koń się rozluźnia i jest łatwiej "przepchnąć" potem wiele rzeczy.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Mojaagoda4
Początkujący



Dołączył: 27 Cze 2007
Posty: 31
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Z Mysłowic

PostWysłany: Sob 20:51, 30 Cze 2007    Temat postu:

Ja też sprubuje paryu gier. Tą gre w zaprzyjaźnienie też SmileSmile Fajne pomysły Smile

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Anielc
Rekreant



Dołączył: 05 Cze 2007
Posty: 131
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Sob 22:26, 30 Cze 2007    Temat postu:

Cytat:

Ja sądzę, żę powinnaś spróbować już teraz. Zwłaszcza, po tym kopniaku.



Voila. Własnie się "podszkalam" czytając różne artykuły. Teraz będę mieć dużo czasy bo nie moge jeździć więc spokojnie popracujemy nad tym. Smile


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
tipi
Rekreant



Dołączył: 04 Cze 2007
Posty: 113
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: katowice

PostWysłany: Śro 19:07, 26 Wrz 2007    Temat postu:

Marcelina od grandy często bawi sie w ta pierwszą gre w zaprzyjaźnianie i doszła do tego momętu ,że może strzelać batem nad głową grandy a ona stoi dalej jak ten łos:P

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Amait
Początkujący



Dołączył: 03 Cze 2007
Posty: 40
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: skądinąd

PostWysłany: Pon 13:36, 26 Lis 2007    Temat postu:

Trochę fotograficznych przykładów na jeża :
Jeż na zad - nie widać mojej ręki, ale mam ją położoną na zadzie, lekko za słabizną. Tutaj jeszcze na fazę drugą.


Jeż do tyłu: ręka z przodu, trochę poniżej miejsca w którym kończy się szyja a zaczyna kłoda.


Jeż na głowę - kucam przed Siwą i "pulsując" proszę ją o opuszczenie głowy. Tutaj na fazę drugą.


Trzeba dążyć do tego, żeby można było wstać podczas kdy koń ma głowę cały czas schyloną.


Jeż z użyciem carrota ( w moim przypadku bata) na głowę. To nie jest męczenie konia, choć trochę tak wygląda. Przygotowanie do jazdy na sznurkach - w miejscy w którym przykładam bat działają węzełki kantara przy skręcie.




Jeż z carrotem na zad :


i na kłodę


a na koniec Siwa zupełnie odczulona na mordercze reklamówki - sama pychol wkłada z zaangażowaniem uzaleznionego wąchacza kleju Smile



Jeśli ktoś ma jakieś pytania, to zapraszam


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Anielc
Rekreant



Dołączył: 05 Cze 2007
Posty: 131
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pią 21:37, 30 Lis 2007    Temat postu:

Podziwiam. ^^
Podas zmi twoje gg. ? mam sprawę x)


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Amait
Początkujący



Dołączył: 03 Cze 2007
Posty: 40
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: skądinąd

PostWysłany: Sob 13:29, 01 Gru 2007    Temat postu:

posłałam Ci pw Smile

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Konie i Jeździectwo. :) I wszystko co z tym związane. Strona Główna -> Natural HorsemanShip = Praca z końmi po naturalnemu.. Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin